Turkiet

Ikväll/natt bär det av mot sydligare breddgrader (vilket är ett mycket uttjatat uttryck som trots allt fungerar ganska bra i många sammanhang). Jag ska nämligen åka med min familj till Turkiet:) Det enda lilla haken med resan är själva flygresorna fram och  tillbaka kommer att utspela sig på ganska okonfortabla tider. När vi ska ner dit t.ex. lyfter planet från Skavsta flygplats i Nyköping klockan åtta på kvällen vilket innebär att vi inte är framme i Turkland förrän klockan är nästan ett deras tid. Sedan ska vi åka buss från flygplatsen i Antalya som staden heter till den lilla semesterorten där vi ska bo som heter Allaña, vilket tar ytterligare två timmar. Då är vi framme runt klockan tre på natten. Detta kanske inte låter som så sent för de flesta av er, men då ska jag bara sticka in att samtliga i den familjen jag bor i är relativt kvällströtta i jämförelse med de flesta andra familjer vilket i sin tur innebär att vi brukar gå och lägga oss senast klockan tolv även på helger och semesterdagar.

Hursomhelst så är dessa restider en smäll man får ta ibland. Sömnen kan man ta igen någon annan gång och jag har faktiskt gjort allt som står i min makt redan iform av att inte ha vaknat förrän klockan elva idag vilket, om möjligt, kan få mig att orka vara uppe till sent i natt.

/Jocke B

Dagen

Här sitter jag vid min dator en sen (beroende på vad man har för dygnsrytm) måndagkväll (klockan är runt elva). Det är dock inte vilken måndagskväll som helst, utan det är faktiskt den 14:e juli vilket innebär att en av vårt lands mest kända nationalikon och aktiva ambassadör fyller år. Jag tror att de flesta vet vem jag talar om, men liksom jag alltid varit är jag även nu väldigt aktsam med att nämna namn i min blogg (vad jag har för anledning till denna aktsamhet vet jag dock inte, men det är förmodligen någon väldigt bra anledning om jag känner mitt undermedvetna rätt:P). Hur som helst så har jag i alla fall följt bitar av denna "kändis" födelsedagsfirande via tv där ett antal kända artister agerade till hennes ära. Jag missade dock början av denna tillställning eftersom att jag då var ute och motionerade.

I övrigt har inte dagen bjudit på några varken direkt läs- eller skrivvärda händelser då jag mestadels har utfört diverse trädgårdsarbeten och spelat lite fotboll. Jag har även planerat för att spela bowling i bollhallen imorgon med ett par vänner. Detta raserades dock totalt när alla planer väl var upplagda och det enda som återstod var att ringa till bollhallen och boka en bana. Då fick jag olyckligtvis reda på att bowlinghallen är stängd enda fram till den 28:e juli p.g.a. personalsemester:( Så kan det gå!

Nu är det bara tolv dagar kvar, sedan lämnar jag Sverige för att söka värme på sydligare breddgrader. Då reser nämligen jag och min familj till Turkiet och en liten semesterort vid namn Allaña (väldigt osäker på stavningen) på semester:) Det ska bli riktigt roligt:)

Ha det bra /Jocke B

Fisketur

Denna soliga, vackra torsdagssommardag har jag till störst del tillbringat ute till sjöss (och precis bredvid sjön) tillsammans med min snälla morfar. Hurtiga som vi var gav vi oss ut i hans båt någon gång runt gryningen (eller närmare bestämt klockan elva) eftersom fiskarna oftast nappar tidigt på morgonen. Vädret var som sagt på topp trots den tidiga timmen och med metspöna och kastspöna i högsta hugg gav vi oss iväg till en liten udde ute på sjön. Där hittade vi en bra plats att ta oss iland på vilket vi självklart gjorde. Tyvärr var det fullt med ilskna, för att inte säga ohyffsade och egoistiska fiskmåsar just på den udden så efter att hälften av besättningen kommit iland (d.v.s. jag) så ångrade vi oss och jag entrade återigen båten för att vi skulle försöka hitta oss en annan plats att fiska på.

Strax hittade vi en, till synes ännu bättre fiskeplats där vi kunde landstiga. Morfar anade dock att platsen inte var den optimala för fiske, men vi tog oss som sagt i alla fall iland och gjorde några kast med våra spön. Till sist insåg dock båda att det var näst intill lönlöst att stå där ute och fiska eftersom att chanserna att få upp fisk just där inte var sådär jättestora. Därför begav vi oss än en gång ut till sjöss för att försöka hitta en bättre plats att fiska på. Vi tänkte tillbaka på senaste gången vi hade varit ute för att fiska då vi faktiskt hade dragit upp en gädda och hoppades självklart på någonting liknande denna gång. Trots att vi till sist hittade ett ganska bra ställe att stå och kasta på så fick vi tyvärr ingen napp denna gång och aningen besvikna vände vi hemåt vid tretiden.

/Jocke B

16 år idag!

Ännu ett år har förflutit och ännu ett år ligger framför mig. Nu är jag ännu år längre bort ifrån födelsen, men samtidigt ännu ett år närmare döden. Nu är det visserligen inte på det sättet man ska tänka, men jag tyckte att det var en bra inledning:P
Ja, idag tänkte jag skriva om tre saker som inträffade efter midnatt natten till idag; en mindre bra sak och två (enligt mig) bra saker:) Det är väl lika bra att börja med den mindre bra saken då jag vid midnatt fick konstatera det tråkiga, men ändå väntade beskedet att busschaufförerna går ut i strejk från och med idag. Detta innebär alltså att det helt enkelt inte går några bussar i Stockholmsområdet:/ Nu är jag visserligen inte sådär jättepåläst inom ämnet, men jag antar att detta tråkiga bussbesked innebär att mina bowlingplaner blir tvungna att ännu än gång raseras och flyttas frammåt ifall det är så illa att inte heller bussarna mellan Järna och Södertälje är i trafik:( Men å andra sidan; den som väntar på något gott väntar aldrig för länge som man brukar säga.

Jaha, det var som sagt den tråkiga nyheten. Den första glada saken som inträffar idag är att kanadensarna firar sin nationaldag. Nu kanske ni undrar vad jag har för glädje av det och svaret är: inte stor glädje alls faktiskt. Däremot tyckte jag att det var trevligt att påpeka det eftersom kanadensarna säkert tycker att det är kul att ha nationaldag. (För de som är riktigt petiga ska jag kanske säga att Kanadas nationaldag inte direkt invigdes vid midnatt eftersom deras dygn ligger cirka sex timmar efter vårat, men ändå.)

Till sist kommer den gladaste nyheten av de alla; Jocke (d.v.s. JAG) ska påbörja mitt sjuttonde år på denna jord idag. Det är nämligen på det viset att han/jag fyller 16 år just idag, den första juli. Ett fyrfaldigt leve...:P