Den sjunde dagen

Vilodagen är nästan till ända och jag har faktiskt hunnit med en hel del idag, vilket inte är alltför vanligt på söndagar för min del. Vanligtvis brukar det kännas som om den här dagen bara rusar iväg och gör plats för nästkommande skolvecka.

Dagen började med att jag gick upp förhållandevis sent, ungefär klockan halv tolv. Därefter följde cirka två timmars vintersporttittande. Allt detta tittande gjorde mig väldigt sugen på att plåga min egen kropp med lite motionscykling. Vanligtvis brukar jag cykla tio kilometer på motioncykeln nere i källaren, men idag kände jag att det var dags att ta ytterligare ett stort steg i mitt liv. Därför förlängde jag rutten med ytterligare två och en halv kilometer (årets bedrift, utan nämnvärd konkurens).

När jag sedan legat och kippat efter luft på golvet efter cykelturen likt en säl, duschat och ätit lite mat begav jag mig ut i det gassande solskenet (ironisk) på en prommenad och fick vägarna förbi min mormor och morfars hus där jag hälsade på. Det blev dock en kort vistelse och snart var jag hemma igen. Väl hemma gjorde jag ännu mer nytta (!) då jag tog fram spanskaboken och studerade lite grand inför kommande onsdags prov. 
Och nu ska jag snart gå och lägga mig.

/Jocke


Kommentarer
Postat av: Emilia

Bra kämpat med cyklingen!

2009-01-26 @ 08:45:46
URL: http://fuckthemainstream.blogg.se/
Postat av: Jonna, Rebecca, Emilia, Linnéa och Linda

Hej Joakim! Du lär bli chockad av denna långa kommentar, men vi fann inte din e-mail någonstans och ville väldigt ha dina åsikter angående dessa frågor eftersom du är en ung och aktiv moderat. Om du har tid att svara på dem, svara till mejlen som jag har skrivit in och gör det gärna inom några dagar.



Puss och kram!



_______________





Hej! Vi är fem tjejer från Wendela Hebbe gymnasiet i Södertälje som jobbar inom ämnet politik i skolan. Vi vill se folk med olika åsikter ta ställning till diverse frågor, och har valt ut dig som en av dem. Vi är mycket tacksamma för svar och hoppas på det inom kort.



Tack på förhand!



Mvh / Rebecca Nordqvist, Jonna Söderström, Emilia Carapic, Linnéa Sandberg och Linda Ohlson.





1. Klyftorna mellan rika och fattiga ökar, Socialdemokraterna menar på att det är den nuvarande regeringens fel. Vad anser du? Är de ökande klyftorna ens ett problem?

2. Att kvinnor generellt får sämre lön än män är ingen hemlighet idag. Hur tror du att man ska lösa denna jämställdhetsfråga? Ser du denna fråga som en central fråga för ett fungerande samhälle?

3. Finanskrisen berör alla människor på något sätt. Vad anser du om regeringens sätt att hantera situationen, och vad skulle kunna göras bättre?

4. År 2011 är det bestämt att gymnasieskolorna på något sätt ska ändras, finns det något förslag som du tror kommer att vara utmärkande effektivt? Det blir allt svårare för studenter att få en plats på komvux eller högskolan. Är detta bra för de studerandes ambition eller förstör det bara hoppet för människor?

5. Södertälje är en av städerna som tar in mest flyktingar i hela Sverige. Ensam tar staden in mer flyktingar från Irak än vad Kanada och USA gör tillsammans. I områden som tillexempel Ronna och Hovsjö som är segregerade områden i Södertälje. Där har man sett tydliga ökningar på kriminalitet. Vem bär skulden? Är det invandrarna, samhället eller regeringen? Vems ansvar är det att lösa situationen?

6. Sverige dalar efter inom utbildningsområdet om man jämför med resten av Europa. Vad borde göras? Folkpartiet har kommit med förslag om att införa tidigare och annorlunda omdömen och betyg. Vad tycker du om detta? Är det bra att ställa krav på eleven från låg ålder eller bör de få vara barn så länge de kan?

7. Vi står inför stora miljöhot. De stigande temperaturerna och de naturkatastroferna ökar i antal är ingen hemlighet längre, och är bara två av oändligt många exempel på hur vår jord påverkas. Kärnkraftsavvecklingsfrågan har varit het under flera år, men har på senaste tiden legat i skuggan av andra problem. Vad bör vi göra för att kunna rädda vår jord? Är kärnkraftsfrågan en central och viktig punkt som borde sättas i första hand eller har vi andra frågor vi borde tänka på iställlet?

2009-01-27 @ 11:40:15
Postat av: Emilia

Jaadå! :)

2009-01-28 @ 19:15:34
URL: http://fuckthemainstream.blogg.se/
Postat av: Lucifer

kan du inte sluta med att inte uppdatera din blogg och UPP-DAT-ERA!!!!!

2009-04-26 @ 11:10:23
URL: http://itsasin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0