Hemma

Ja, nu är jag återigen hemma i Sverige (vilket jag visserligen har varit i ett antal dagar nu, men inte haft ork eller lust att uppdatera här på bloggen förrän nu). Hur som helst så var det riktigt bra i Turkiet:) Varmt och soligt (ibland dock aningen för varmt) för det mesta och trevliga och glada människor. En kväll när vi gick längs en gata blev vi till exempel helt spontant bjudna på te av ett gäng turkiska butiksarbetare som satt mitt ute på trotoaren och rastade med en gasolugn och en tepanna. Det var dock bara mormor och mamma som vågade dricka av teet eftersom vi andra blev så överumplade bara av att de bjöd oss. Jag menar: här i Sverige skulle man aldrig bli bjuden på te mitt ute på gatan en sen kväll. Något som däremot var negativt var att de inte hade några osthyvlar där, vilket innebar att det blev onödigt svårt att få till bra oskskivor eftersom det enda redskapet som fanns till hands för denna uppgift var knivar.

Den mesta tiden i Turkiet gick åt till att bada, i synnerhet runt middag då hettan var oemotståndlig (upp till 45 C*). Vissa dagar gick vi till och med och lade oss vid den tiden och sov middag när det till och med blev för varmt för att sola och bada. En dag var vi dock och besökte en stor piratborg uppe på en kulle som delade stranden vid staden vi bodde i, i
 två delar.

Jag har lärt mig massor med turkiska (med "massor" syftar jag på typ ett tiotal ord) under resan också, vilket var synnerligen populärt bland turkarna:) Så fort man sa ett ord på turkiska till en turk så sken han/hon upp som en sol. Antingen berodde det på att de tyckte att det var kul att någon turist försökte sig på deras eget språk, eller så var mitt uttal så fantastiskt dåligt att det var det de flinade åt. Jag skriver ner en liten ordlista över några viktiga ord jag lärde mig på turkiska här nedanom någon är intresserad:P
Merhaba - Hej
Tessacürler - Tack
Ben iyiyim - Jag mår bra
Suyu - Vatten (inte mineralvatten)
Cara cocugu - Landkrabba
Günaydin - God morgon
Saat kac - Vad är klockan?

Ha det bra/Jocke B

Kommentarer
Postat av: Emilia

Jag promenerade på Drottninggatan i Stockholm för kanske en vecka sedan. Stod och rotade i nåogn låda när en man kom fram och frågade om jag ville ha thé och kaffe. Idag har vi sex barn och AIDS. (haha.. det sista var såklart skoj.)



Så visst händer det att man bjuds på thé och sånt i Sverige också, men stor skillnad från södra Europa.

2008-08-09 @ 01:42:28
URL: http://fuckthemainstream.blogg.se/
Postat av: Hanna

Låter som en härlig resa. Jag hade aldrig vågat dricka te som nån på gatan helt plötsligt bjöd på, inte ens i Sverige :p

Du kanske skulle ta och läsa turkiska på gymnasiet? ;)

2008-08-11 @ 18:57:21
Postat av: Linda

jag lyckades komma i från regnet när jag åkte dit men inte hem x)

2008-08-13 @ 09:39:18
URL: http://justoneglance.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0