Förväntningar och Nationella prov

Idag hade samtliga nior i Sverige (förutom de som var sjuka) nationella prov i engelska. För min egen del gick det faktiskt skyhögt över förväntan, det är i varje fall vad jag tror. Men egentligen ska man akta sig för att tro att någonting går alldeles för bra förrän man har fått facit i hand. För om man verkligen tror att något gått superbt så ökar också ens undermedvetna förväntningarna på en. Detta är oftast helt ofrivilligt, men kan leda till en enorm press från ingen mindre än en själv trots att det kan vara något helt oviktigt.

Hur ska man då försöka undvika dessa ofrivilliga förväntningar? Det har jag själv inget konkret svar på, men jag antar att det bästa skulle vara att inte se allt för allvarligt på uppgiften. Med det menar jag självklart inte att man inte ska göra sitt bästa, men man ska akta sig för att lägga ner allt för mycket tid på att grubbla över uppgiften i efterhand när den redan är utförd och i stället vänta in resultatet. Jag tror nämligen att det skulle hjälpa en hel del. Sälj inte brödet förrän vetet är skördat.

Dagens "Gammalt groll": Jag har fortfarande inte kommit över att våran bildlärare satte frånvaro på mig trots att jag var med på hela lektionen`´ Nu spelade det visserligen ingen roll eftersom jag inte fick någon kvarsittning, men jag tycker ändå att rätt ska vara rätt.

/Jocke B

Kommentarer
Postat av: Frida

Tack för din kommentar! Hahah ska hoppas på en högkonjunktur ;p
Bra att det gick bra på provet idag!

2008-04-16 @ 17:39:22
URL: http://mangosorbet.blogg.se
Postat av: lucifer

hahaha, alltid du jocke, vafan gör lite kvarsittning?! ^^

2008-04-16 @ 21:54:15
URL: http://itsasin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0